„Милостта на Калр“ на Ан Леки

Отломъкът от „Правдата на Торен“ набира сили

1-194110_b   Ако ми бяха казали, че тази фантастична „небивалица“ на Ан Леки ще ми вземе акъла, никога не бих повярвал. Обикновено се придържам към така наречените „стандартни“ фантастики и рядко ми се налага да се потя при четене. Не че не направих поне три превъртания от кеф, когато пред очите ми се изляха мощните изблици от талант на Дан Симънс, но пък Ан Леки успя да ме накара да тръгна по-смело към нетрадиционните похвати в този така богат на идеи жанр. „Правдата на Торен“ успя да ми влее първоначалната тръпка на откривател на нови нюанси във фантастиката с достойно странни персонажи и немалко трикове с изразните средства. Продължението – „Милостта на Калр“ („Бард“, 2015, с превод на Милена Илиева) – не успя да настъпи газта, но пък ме спечели със сбъдването на очакванията ми, които се изразяваха в превръщането на Брек от второстепенен отломък в добре организиран и мислещ индивид.Все пак го има лекото разочарование, че втората книга не ме изненада чак толкова много. Тук мога да отбележа и странното пресищане с всякакъв вид и род песни, които ми дойдоха в повече, въпреки важността си за по-убедителното изграждане на света на Радч. Представете си тайфа човеци в ролята на второстепенни, които постоянно си мрънкат под нос глуповати текстове, събирани от кол и въже (т.е от подчинени чужди култури), защото е един вид традиция-закон за тях. Но какво да се прави – това е специфично при радчаите и няма начин да се пренебрегне с лека ръка. Чест прави на Ан Леки, че е вкарала доста хумор около песните и пеенето им.

   В „Милостта на Калр“ Брек получава възможността да оглави боен кораб с пълен екипаж и се възползва напълно от така спечелените привилегии на флотска капитана. Средата и е позната, но този път ще трябва да използва само едно тяло и много хитрост, за да продължи към целта си, заявена в първата книга. Опасността да се срещне с поредната Анаандер Мианаай в едно от многобройните ѝ тела е наистина голяма, още повече че самата лорда на Радч вече не ги контролира всичките. Въпреки това Брек се опитва да ѝ помогне доколкото това е полезно за самата Радчайска цивилизация. Но пък няма как да се отърве от преследващите я неизвестните фактори в познатият ѝ и в същото време натъпкан с изродени обичаи и принципи роден свят. Налага се да привикне към ролята си на таен агент, за да получи достъп до скрити тайни и да опази единственото си тяло, просто защото няма как да придобие поне още едно. Тук е и сблъсъкът с една култура на хиляди години, постоянно обогатявана с привнесени отвън всякакви моди и ритуали. Още един плюс за втората книга е акцента върху детайлите – изграждането на абсолютно жив и дишащ свят, който в един момент дори започва да изглежда напълно реалистичен до някаква степен. Ако си поставя за цел да ви опиша в основни линии най-важното, това ревю съвсем спокойно ще си удвои обема. А това не ми е целта, тъй че да сложим запетайката за финалните реплики.

   За несвикналите с иновативните подходи за поднасяне на една история, книгите на Ан Леки могат дори да дразнят. На мен пък не ми пречи да рискувам с подобни книги и често се изненадвам приятно. Ан Леки е пределно сериозна, когато създава цивилизации, така че всеки уважаващ себе си любител на фантастиката може поне да се допита до вкусовите си рецептори, ако не и направо да се натъпче с предизвикателства от тази поредица. Мислено е, така да се каже. Въпреки добрите впечатления от „Милостта на Калр“, ще си спестя куп хвалби, защото не искам да си помислите, че ми допада повече от първата. За мен са на едно ниво, макар и изненадите да се крият предимно в първата (от гледната точка на един първооткривател). Важното тук е, че ще има и трета книга, което може само да ме радва.

Оценка от Книжен Петър: 3.9 / 5

Други ревюта: Shadow Dance, Приумици

Вашият коментар

