„Нощно дежурство“ на Нели Цветкова

На докторите грешките са на два метра под земята

1-164335543   Когато стане въпрос за хорър, гледам редовно да си доставям поредната порция. Макар у нас хорър да се чете по-малко, при мен никога не е стоял въпросът да си зарежа любимия жанр заради тенденциите на книжния пазар. Винаги съм намирал и ще намирам какво да чета, както съм го правил през последните повече от трийсет години. Всъщност не познавам Нели Цветкова достатъчно добре, но пък се запознах с разказите ѝ в „Нощно дежурство“ („Гаяна“, 2015). Малката книжка съдържа 13 кратки разказа, обединени от темата за болницата и страхотиите, които могат да се случат в нея по тъмно. И, да, тук е пълно със страшни и мистични истории, част от които, разбира се, отиват към паранормалното. Но всички знаят, че няма как да се мине без интересни трупове и призраци, все пак това е обичайно за любимия ми жанр. Когато видя думите „хорър“ и „болница“ в една и съща книга, отивам да си сипя едно и сядам да чета. 🙂

   Какво има в една болница? Стаи за лежащо болни, интензивно, патология, хирургия, родилно, отдел изгаряния, хематология, кухня, морга и така нататък. Като се замисли човек, всичко е наред, но не и когато обслужващия персонал има последната дума. Няма как да не срещнеш по-особени типове, на които професията лекар доставя по-нетипични удоволствия. Аз веднага си представих един патоанатом, втренчен в мъртвото тяло на наскоро починал пациент. Ами ако този човек е обладан от нездрави мисли и прави неща, от които на колегите му ще им настръхнат косите? Ето така Нели Цветкова впримчва читателя, а в една болница могат да се случат невероятно ужасни неща.

   Разказите са стегнати, без излишен баласт и те водят право… в лапите на ужаса. Още с първия – „Клиниката“ – лечебното заведение започва да проявява признаци на живот, ако ме разбирате какво искам да кажа. 😀 Той се оказва и чудесен пролог към останалите. Както се случва обикновено със сборниците, някои разкази ми допаднаха далеч повече от други. Бих отличил моментално своите фаворити: „Белези“ – страшно натуралистичен и тайнствен. Всеки знае, че когато попаднеш в странна и нереалистична ситуация, умът ти се вцепенява и се опитва да възприеме сцената, в която няма никаква логика. А аз определено обичам да съм изненадан. „Бабини деветини“ направо те води при чудовището. Ако не си запознат с формите, които може да приеме злото, можеш да станеш лесна плячка. Това ми напомня колко е богата природата на страшни твари, за които не знаем нищо, докато не попаднем в заложения от тях капан. „До сутринта да е готово“ започва с кошмар и продължава по най-интригуващия и забавен начин. Не знам доколко е смешно, но това е разказът, на който се забавлявах най-много. Да запомните, че не всички искат да са мъртви – на някои просто не им е дошло времето и те напират да се върнат към живота. „Моята ледена принцеса“ пък е черешката на тортата. Бях ви споменал по-горе за някаква вероятна случка в моргата. Е, без нея не може да мине нито един автор на хорър произведения. А и аз все тръпна да се случат малко по-извратени неща от предния разказ по темата. Чували ли сте за труп, който прави стриптийз? Да, странни неща се случват в главите на хората. Според мен най-най в сборника е „Мама ще те стопли“, и то не само защото има социален елемент, заради който всеки би пролял една-две сълзички, а и защото е поднесен по изключителен начин, с натрапващи се усещания за тежкия товар, който понасят децата, без да носят някаква вина за онова, което се случва около тях. Последните изречения няма как да не те направят съпричастен.

   Сещам се за много истории, които са ме натъжавали, заради социалните и обществени теми, които разглеждат. Какъвто и да е жанрът, тези теми винаги обогатяват написаното и ангажират читателя повече от всичко останало. Нели Цветкова е написала хорър разкази, но от тях наднича една реалност, от която никой не може да се измъкне. В една болница това личи изключително много. Придава на разказите нужната атмосфера и ни кара наистина да разсъждаваме.

   Въпреки, че три-четири от разказите не ми допаднаха особено, „Нощно дежурство“ има много достойнства, с които да вълнува наистина. С удоволствие бих прочел и нещо друго от Нели Цветкова.

Оценка от Книжен Петър: 4.2 / 5

Други ревюта:

The dark corner, ART – Весислава Савова, Goodreads

Вашият коментар

